fredag 18. september 2009

FeFo overskudd - billigere elgjakt?

I fjor fikk jeg med meg at det var overskudd i FeFo på 5 millioner, og i år er overskuddet på hele 17 millioner. Direktør Jon Meløy skynder seg å forklare at dette er grunnet ekstraordinære inntekter på salg av eiendommer og erstatning - sikkert for å hindre at vi politikere kommer med urealistiske forventninger til FeFo om hva som skal skje med dette overskuddet.

Han sier forøvrig også at de har tenkt å sponse tiltak (ikke med mye, men med litt). Jeg har slettes ikke noe imot at FeFo sponser gode tiltak i fylket vårt. Det skulle bare mangle. Jeg liker også ordningen med grønne midler. MEN jeg syns også befolkningen få noen grad av billigere tjenester som for eksempel billigere elgjakt. Jeg kan ikke forstå at elgjakta skal måtte koste mellom 10000 - 15000. I våre naboland er jakta i en helt annen prisklasse. Jeg ble glad for at Mathis Nilsen Eira tok opp saken med elgjakta i valgkampen. I 2008 (behandlet i mars 2009 i FeFo styret) tok nemlig NSR til ordet for billigere elgjakt i forbindelse med en høring som FeFo hadde sendt ut om storviltjakta.

Elgjakta er viktig for de som deltar. Kjøttet har utrolig mye å si for en familie, særlig i bygdene. Jeg vet at mange lever på elgkjøttet gjennom vinteren. For barnefamilier og folk som driver med kombinasjonsnæringer er dette ekstra viktig. Det er derfor sårt og unødvendig å se noen av disse yngre familiefolkene avstå fra jakta fordi kostnadene etterhvert er i en kategori hvor nesten bare de pengesterke kan delta. Kunnskaper om partering og behandling av kjøttet, tørking, røyking og mørning er kunnskaper som faktisk ikke er så naturlig for folk lenger som før. For at yngre skal lære dette, må de få delta i jakta. Det kan de ikke om det blir for dyrt å delta.

Jeg vet at noen omtrent selger alt av kjøtt for å finansiere det hele. Jeg vil gjerne at ungene våre skal få spise elgkjøtt de også. Viltkjøttet må jo være blant det mer økologiske kjøttet vi har. Lite fett er det, god smak og gir mulighet for alt fra steik til kjøttdeig. Gode og sunne tradisjoner og matkultur er bygget opp omkring elgkjøttet.

Uttaket av elg er nødvendig - for å forvalte elgbestanden. Noen år er det alt for mye dyr og andre år er det langt mindre. Vi kan ikke forvente at det er like mye elg hvert år, like lite som vi venter at det er like mye multebær hvert år. Jeg tror ikke det er så komplisert å regulere uttaket etter bestanden for FeFo, og jeg tror at lokalsamfunnene også støtter forsvarlig bestandsforvaltning.

Jeg kan ikke helt skjønne at det skal koste over 3 millioner å forvalte elgjakta som vi fikk høre i løpet av valgkampen. Jeg vet at det er kostnadskrevende å forvalte elgjakta - men da får styret se på dette prinsippet om kryssfinansiering om igjen. FeFo skriver selv på sine nettsider at vi allerede jakter billigst i landet. Det syns jeg er bra, og jeg vil gjerne ha enda billigere jakt.

Prisen for elgjakta er fortsatt for høy etter mitt syn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk nettiketten:) Så bra at du er engasjert og vil kommentere. Velkommen!