fredag 11. september 2009

Klar melding

Vi ønsker innspill i politikken.

Kanskje er vi ikke flinke nok å gi klar melding om det. Politikere trenger virkelig innspill fra folk. Selv blir jeg veldig glad når noen ringer, skriver e-post eller brev - og har en eller flere saker de brenner for. Jeg føler stor ærefrykt for at folk legger sin lit til at vi skal ordne opp for dem når de kontakter oss. Selv om det kan være saker som krever omfattende endringer - så har man som politiker lyst å finne løsninger.

Vi må bare erkjenne at det er stor konkurranse om akkurat din mening. Det er ikke måte på hvor man skal gi sine innspill i dagens samfunn. Selv har jeg minst en kundeundersøkelse fra Coop som ligger og maser i mailboksen og telefon får jeg fra alskens meningsmålinger - og gjerne akkurat når det ikke passer.

De sosiale mediene er liksom den nye metoden for rask kontakt. Vi kvitrer, blogger, facebooker og mailer mer enn noensinne. Noen kritiske stemmer påstår at det er hjelpeløse forsøk fra oss politikere. Alle snakker om Obama, men ingen klarer helt å få ut samme effekt i valgsammenheng her på berget. I allefall har tilogmed jeg fått med meg at hovedpointet er å få igang dialog med velgere.

I NSR har vi lokallag som ofte er ledet av garvede NSRere, og slik sett har de deltatt sterkt i å forme den politikken vi forsøker å virkeliggjøre både gjennom Sametinget og ellers i samfunnet. NSR blir aldri bedre enn det vi er tilsammen. Vi trenger at det politiske utviklingsarbeidet flyter som en tykk elv gjennom organisasjonen hele tiden. Det betyr at din mening er gull verdt for oss.

Jeg er nå utrolig spent på den tilbakemeldingen som velgerne gir gjennom valget. Her snakker vi om skikkelig ordre og klar beskjed som for mange politikerspirer er vinn eller forsvinn. Det er nesten ikke til å holde ut spenningen til mandag/natt til tirsdag! For aller første gang kan vi holde valgvake i forbindelse med sametingsvalget. Tidligere har vi ventet minst tre uker før resultatet var klart, men nå skal vi få det raskt om alt går som det skal. Kommer vi inn? Blir Aili sametingspresident?

Det er DU som bestemmer.

1 kommentar:

Husk nettiketten:) Så bra at du er engasjert og vil kommentere. Velkommen!