mandag 14. mars 2011

Vinterens vakreste eventyr

Jeg er så heldig at jeg får lov til å være med gjennom hele året for å planlegge Finnmarksløpet som styremedlem i løpet. Det er en kilde til stadig glede å se at løpet vokser seg større og større, og det ligger masse jobb bak arrangementet. Når jeg kom inn i styret, så sa jeg ja til arbeidet fordi det er et arrangement som bringer glede, spenning og at løpet går gjennom Finnmark sånn at stedene bindes sammen. 1000 hunder, over hundre deltakere, 12 veterinærer og 400 frivillige er ute i løypene i skrivende stund.

Diskusjonene om OL er smått igang igjen etter et vellykka VM i Oslo nylig. Jeg vet ikke hva VM kostet, men siden det er budsjettert med 80 millioner bare i billettinntekter snakker vi nok om et hundretalls millioner. Både OL og VM er flotte arenaer som gir mulighet for en positiv idrettsopplevelse og folkelig, positiv nasjonalglede. Veldig bra.

Likevel tenker jeg selvsagt på hva en liten brøkdel av økonomisk innsats kunne gjort med Finnmarksløpet som er Nord-Europas lengste sledehundløp. Vi snakker om en ekstrem utfordring i et nydelig, men krevende landskap. Iditarod kjenner alle. Men styrket innsats på Finnmarksløpet vil vi kunne konkurrere med Iditarod som det viktigste hundeløpet av alle, vi kan ta teten som det ledende hundeløpet i verden.

Javel, så er hundekjøring kanskje en smal idrett. Fortellingene om samhold mellom mennesker og hunden er likevel en historie som rører ved noe inne i oss. Jack Londons Ulvehunden var en historie som jeg leste med tårevåte øyne da jeg var tenåring. Leseropplevelsen var så sterk at jeg kan fornemme følelsene den dag i dag. Samuel Balto var en av de store samiske eventyrerne, og han gav navnet til det som er en av verdens mest kjente hunder, nemlig Balto som bidro til å redde menneskene i Nome, Alaska fra difteridøden. Hundekjøring er en sirkumpolar urfolkstradisjon, og en viktig del av polarhistorien om de norske oppdagerne. Det er all grunn til å satse enda mer på Finnmarksløpet fremover.

I hundekjøringens verden er det flotte profiler som sammen med hundene strever etter å bli den aller beste gjennom å vinne Finnmarksløpet. Kvinner og menn kjemper skulder ved skulder om å ha det beste spannet med hunder, legge opp en god taktikk, kjøre godt og viktigst av alt: ta vare på hundene.

Hver dag kommer det innslag på TV fra Finnmarksløpet. Du kan følge med utviklingen på Finnmarksløpets nettside.

Siden Finnmarksløpet er en spennende arena for kultur også, så anbefaler jeg en titt på Elin Kåvens spesialvideo for Finnmarksløpet 2011.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk nettiketten:) Så bra at du er engasjert og vil kommentere. Velkommen!