søndag 14. august 2011

Fashionblog

Jeg har jo lenge lovt en glidning over mot fashionblog:) Så siden det verste som fins er politikere som ikke innfrir løftene sine, så slår jeg til med bilde av kofta som jeg har sydd til åtteåringen i sommer. Jeg har som alle andre i  denne "performance-tiden" hvor vi gjerne blogger om den danderte talgelysoppsats som vi har på toalettet, eller poster bilde av vår vellykkede bakst på facebook og generelt iscenesetter oss selv på så mange ulike vis via sosiale medier - allerede hatt skrytebildet ute på facebook. 

Noen sier at de mest vellykkede brukere av sosiale medier får mye respons på innleggene sine. Som oftest får jeg oppmuntrende "liker" fra mamma og pappa og noen til som jeg er glade i. Skrytebildet av åtteåringen i Alta/Kvalsundkofte skapte imidlertid en spennende debatt om bruken av kofta. Er det familietilhørigheten som skal avspeiles i koftebruken eller kan også stedsidentiteten være viktig?

Noen mente at det helt klart er familietilhørigheten som avgjør hvilken kofte man kan bruke. Andre mente at  man også kan bruke "stedets" kofte om man bor der. Datteren min på åtte har selv klare meninger om dette, og har allerede stilt meg mange spørsmål om det hele. Hun sier at hun er fra Alta, og at hun gjerne ville ha en Altakofte. Hun har jo bodd her siden hun var året gammel, så det kan jeg forstå. Med mor fra Nesseby og far fra Nesseby/Tana, så har hun gått hele livet i Nessebykofte.

Alta/Kvalsundkofta er ei nydelig kofte som er rekonstruert på basis av eldre bilder og gamle plagg. Noen mener kanskje at sånne kofter - hvor bruken ikke har vært kontinuerlig - ikke er en helt "ekte" kofte. Jeg er helt uenig i det. Da jeg tok Alta/Kvalsund kofta som jeg har sydd på SOL-kurs med til en lokal gáktečeahppi (for godkjenning, selvsagt) så nevnte hun for meg en episode fra tiden etter at kofta var rekonstruert og tatt i bruk igjen. Da var det en kjent samfunnsaktør (faktisk fra Nesseby) som hadde påpekt at "dere har jo ikke tradisjon for å bruke kofte her i området". Da hadde min venninne svart at: "jaja - da får vi se til å gjøre tradisjon av å bruke kofta igjen her...for hvordan tror du egentlig at tradisjoner oppstår?" Det er et godt spørsmål.

I dag er Alta/Kvalsundkofta i stadig større bruk. Det er flott. Det er ei nydelig sjøsamisk kofte, og det er viktig at stedets kofte er i bruk her i Alta. Det er ett uttrykk for stedets samiske historie, som jo er både sterk og ubrutt.

Min facebook-debatt? Joda, jeg kunne endatil slå i bordet med forfedre fra Alta-området på farssiden min. Så da så. Åtteåringen danser rundt i sin nyervervede kofte, og mor fikk ta enda et steg i retning av fashionblogger. Det er jo også en bonus at jeg bidrar til kurstimer for SOL, kanskje overføring av tradisjonskunnskap (syr i hjemmet, noe som sikkert bidrar til at åtteåringens tydelighet på at hun også skal sy - og at hun skal sy samiske klær) samt at jeg med å skryte på facebook kanskje får peke litt nese til de politikermannfolkene som foraktelig har omtalt oss kvinnelige samepolitikere som "kvinner som må kjøpe sine egne kofter". (Jeg for min del mener at det er viktig for duodji-næringen at noen kjøper duodji hos de som har dette som profesjon. Det er selvsagt også viktig kulturelt at vi engasjerer oss i å bruke tradisjonskunnskapen i et moderne samfunn. Begge deler er viktig og riktig.)

Spennende og hverdagslige tema. Det er skikkelig morsomt når folk engasjerer seg i spørsmål som er så nære for oss.  

5 kommentarer:

  1. Hei Silje. Flott kofte. Jeg savner en mulighet til "Følg denne bloggen" (Following this blog).

    SvarSlett
  2. Hei, så bra du syns kofta er fin:) Både jeg og datteren min syns den er veldig flott. Takk for tipset om å legge til en funksjon. Har lagt til en mulighet for å få varsel på e-post når denne bloggen oppdateres. Håper det er noe som kunne passe for deg:)

    SvarSlett
  3. Og i tillegg kan man følge bloggen ved å se helt øverst i tittellinja hvor funksjonen er lagt inn. Det er noen som har benyttet den muligheten også.

    SvarSlett
  4. Hei.
    Jeg har alltid trodd at Kvalsundkofta var hvit, men kanskje man kan velge farve selv? Vet du noe omdet??

    Mvh Åshill

    SvarSlett
  5. Kvalsund kofta er ofte i hvit mener jeg. denne er mere for alta loppa, men fargene velger en selv. Men koftene i ALta/loppa/kvalsund,/sørøysund/rignsund osv er ganske like i formen etter det jeg har funnet ut. Er bare litt på lengde og utforming av holbi som endres. Fargen velger man stortsett selv. denne har jeg sett bpde i sort , sjøgrønn og rød. holder selv på å sy den i dusblå.

    SvarSlett

Husk nettiketten:) Så bra at du er engasjert og vil kommentere. Velkommen!