lørdag 15. oktober 2011

Kampen for retten til å vise ræva

I den senere tid har det vakt oppsikt at en representant på Sametinget har funnet sin kampsak i forhold til å stille opp i truse, hofteholdere og høyhæla sko på Tanabru som reklamefigur for en hårfrisør. Márjá Therese Nordsletta Aslaksen er nestleder i Sametingets møtelederskap og leder for Sametingets plan- og finanskomite og representerer lista Samer bosatt i Sør på Sametinget.

Det er jo i og for seg bra at man finner seg en sak som man mener det er verdt å kjempe for, og representanten påstår selv at dette er et tiltak for å vise at man ikke trenger å være syltynn for å stille opp i hofteholdere på Tanabru. Videre sier hun at dette er et slag for næringslivet.

Jeg for min del tenker at det er merkelig at en ledende samepolitiker som dette ikke har benyttet Sametingets arenaer for å ta opp disse viktige sakene. Etter det jeg vet har hun som representant denne perioden fra vi ble konstituert i september 2009 ikke tatt opp en eneste gang hva man skal gjøre for å få fokus på sunnere idealer eller hva man skal gjøre for det samiske næringslivet for øvrig. Representanten har denne perioden fremmet forslag om en eneste ny sak, og det omhandlet skyssordninger i Oslo.

Så da er det vel kanskje slik at Sametingets formelle fora ikke er så virkningsfulle med tanke på oppmerksomhet som hvis man rett og slett viser frem ræva si.

Jeg blir en smule oppgitt av denne 2011-varianten av samisk kvinnefrigjøring. Strategien hvor folkevalgte heller velger å eksponere seg i dette formatet fremfor å jobbe gjennom de ordinære politiske kanalene er mildest talt en flau falitterklæring. Jeg tror egentlig at dette er et utslag av reinhekla ekshibisjonisme skal jeg være helt ærlig.

Så husker jeg godt at det ble skikkelig debatt da daværende sametingspresident Aili Keskitalo var med på legge ned grunnsteinen for det som i dag er Thon-hotellet i Kautokeino. Og vi glemmer vel heller ikke det enorme oppstyret da hun i forbindelse med valgkampen gikk på en catwalk for å vise frem samisk design i ett arrangement som Oslo Sámiid Searvi hadde organisert. Nåværende sametingsråd Marianne Balto hadde følgende kraftsalve som hun fyrte av dengang da: "Aili Keskitalo viser uansvarlighet. Samepolitikken degraderes til moteshow." Hvor blir det av den harmdirrende Balto denne gangen? Nei, det har nok mye godt noe å si hvem det er som gjør hva tror jeg.

På Facebook raser debatten for og mot rompa - kanskje særlig for rompa, spesielt etter at Samisk KvinneForum(SNF) nå har tatt opp saken. SNF har skrevet brev til  Sametingets møteleder og Sametingets president om blant annet Sametingets likestillingspolitikk. I brevet stilles det en del relevante spørsmål etter mitt syn, så det skal bli interessant å se svaret fra møteleder og president.

For mange inngår dette i en serie av idiotiske saker som kommer fra Sametingets representanter. Enten det er snakk om å anmelde seg selv, lage egne leiebilselskaper for så å leie egen bil, Playboy-bunny etterpåfester i Karasjok eller mindre lovovertredelser så må vi erkjenne at det nok i samlet sum også har effekt på Sametingets omdømme og gjennomslagskraft på lengre sikt. Nå er det jo slik at Sametingets politikere ikke er alene om negative oppslag i verden. Hoksrud-saken, Birkedal-saken, Berlusconi sine Bunga Bunga partyer og Storbritannias forsvarsminister Liam Fox som måtte gå av i går er eksempler som viser at privatlivets utfoldelser har sin pris i form av saftige medieoppslag. En viss forskjell er det selvsagt, men Sametinget er en institusjon som kanskje ikke har nok oppspart omdømmekapital til å tåle slike ting like godt.

Tilslutt: jeg ble sitert humrende i Ságat, og det har dessverre sammenheng med at jeg ikke var modig nok til å påpeke overnevnte som min personlige mening. Man vet at man vil bli møtt med påstander om sjalusi og referanser til egen kropp om man ytrer seg i slike sammenhenger, og facebook-debatter om SNF viser at det er akkurat det som skjer. Jeg syns det er problematisk at man unngår å kommentere denne saken fordi slike mulige personrettede reaksjoner fungerer som en slags gapestokk om du påpeker keiserens manglende klær i bokstavelig forstand. For å avklare slike ting en gang for alle: jeg er ikke sjalu, ikke særskilt opprørt, men jeg syns hele rompesaken er direkte latterlig og nesten litt ydmykende for en kvinnelig politiker som ser seg nødt å bruke kroppen sin fremfor ord - enda hun som representant, komiteleder og i møtelederskapet kunne ha brukt de politiske kanalene for å gjøre en forskjell. En litt emmen smak er det også over at viktige saker som næringsutvikling og kroppsidealer settes inn i en direkte fordummende kontekst som dette reklamestuntet for en frisør.

Jeg for min del vil jobbe for et samfunn der jentungen min eller andre oppvoksende jenter ikke trenger å trekke i hofteholder for å få sagt noe om viktige saker. Og selv om Aslaksen kanskje heller ikke egentlig trenger å trekke i hofteholder, så har hun jo på sett og vis demonstrert at hun får langt mer positiv oppmerksomhet for det enn det politiske arbeid hun ellers besørger.

12 kommentarer:

  1. Ingunn JM Reinsnes15. oktober 2011 kl. 17:03

    Enig med deg ! Viktige refleksjoner du kommer med om denne egentlig så latterlige og fordummende sak ! Takk :)

    SvarSlett
  2. Bra innlegg Silje. Dette var gode refleksjoner ja. Fikk noe å tenke på. Selv er jeg ikke imot å vise rumpe, men dette er nok som du sier eksebisjonisme og ikke noe tak for gode saker. Du har rett i at de kampsakene kunne vært fremmet på sametinget. Hilsen ravna nystad

    SvarSlett
  3. Kjempebra! Seriøst og saklig. Leser endel av innleggene på facebook vedr. dette, men lar være å delta i diskusjonene fordi innleggene bærer preg av usaklighet.

    SvarSlett
  4. Hehe, syns dette bare blir latterlig. La jenta gjøre som hun vil på privaten, hun gjør det kjempe bra i politikken. Folk som lager så stor sak ut av dette har bare alt for mye fritid.

    SvarSlett
  5. Jeg har redigert blogginnlegget fordi en setning kunne tolkes feil. Ellers så registrerer jeg - kjedelig og forutsigelig nok at jeg også ufrivillig får mitt "rompe-pass" påskrevet blant annet i facebook-fora. Og jeg nå må jeg bare dessverre konstatere at akkurat dette blogg-innlegget har fått hundrevis av flere treff enn jeg har fått for noen av de 65 andre blogg-innleggene som jeg har skrevet. Det sier ganske mye etter mitt syn.

    SvarSlett
  6. Å sammenligne modelljobben Marja har gjort for oss, med å selge seg utenfor Oslo S tar denne saken til et sjokkerende lavmål!! Her må jeg be velgerne dine å faktisk tenke over hvilke verdier de vil ha representert på Sametinget! Denne typen argumentasjon faller for sin egen trangsynthet!!

    Jeg sier ja til individuell frihet! - og ja kjære Muotka, etter at Samisk Kvinneforum har gått ut mot denne reklamen - så måtte det faktisk bli en sak om kvinnefrigjøring! -ikke visste jeg at Kvinnesaken stod så langt tilbake i Finnmark, men når slike holdninger kommer frem, så blir det faktisk en viktig sak, ser dere ikke at holdningene deres er undertrykkende og diskriminerende??!!

    Man bør kunne skille mellom politikk og person! - men i jantelovens navn så skal man vel ikke eksponere seg for mye ;)

    Mvh
    Kjell Arvid Hansen
    STARS & BANGS
    Rediger Svar

    SvarSlett
  7. For det første så ønsker jeg ikke reklame på denne bloggen.

    For det andre - jeg har beklaget å ha sleivformulert meg med tanke på å sammenligne ANTREKKET med arbeidsantrekket for enkelte andre grupper og dette har jeg redigert - mest fordi jeg mener at alle er likeverdige mennesker uansett. I utgangspunktet var det faktisk ment som en konstatering, og ikke nedvurdering.

    Når det gjelder det at du påpeker undertrykking og diskriminering, så må jeg bare si at jeg erfarer at man blir utsatt for grov objektivisering - med kommentarer om utseende og kropp - som følge av denne debatten. Politikere må kunne skille sine roller og forvalte disse godt. Det er for eksempel en grunn til at antrekket som ble valgt på nevnte reklamebilde ikke er et vanlig arbeidsantrekk for eksempel. Ville representanten møtt opp på lærerjobben eller på plenum i Karasjok i dette antrekket? Hvorfor ikke isåfall?

    SvarSlett
  8. are you jealous? ;)

    SvarSlett
  9. Siden jeg utgjør et av mange fler enn vanlig treff på bloggen må jeg vel legge igjen noen ord. Å blande sammen hva vedkommende gjør på fritida og som samepolitiker syns jeg er ganske søkt. At man til og med sammenlikner det med prostitusjon er direkte kvalmt. Men denne ekle moraliseringen er kanskje illustrerende for hvor høyt hevet mange samepolitikere ser seg i forhold til andre samer og at det igjen er grunnen til at de bevilger stadig mer samepenger til seg selv og sitt forvokste byråkrati, og stadig mindre til det samiske samfunn?

    SvarSlett
  10. Skjønner på innlegget ditt at du ikke syns noe om dette blogginnlegget, og det må bare stå sin prøve. Dette skillet mellom privatliv og offentlighet viskes kraftig ut når man stiller opp for å gjøre en reklame ment for bred publisering. Et visst omfang av oppmerksomhet følger av det, og det er vel både ønsket og planlagt. Så til det at dette ikke angår den politiske gjerningen. Når hovedpersonen selv sier at det er for å støtte næringslivet, eller som svar på slankehysteriet eller for slike grunner, da er politikk oppgitt å være begrunnelse og formål.

    SvarSlett
  11. En kommentar til om det med at politikere setter seg selv så høyt, og det tror jeg ikke politikerne gjør. Jeg kjenner politikere flest som engasjerte mennesker som bryr seg om å forsøke å gjøre en innsats for samfunnet.

    At politikere prioriterer egne honorarer uforsvarlig høyt - det er en dårlig sak, og derfor har NSR på Sametinget fått nedsatt et arbeidsutvalg hvor honoreringene har blitt gjennomgått av utvalget. Nå skal alle gruppene på Sametinget vurdere om utvalgets forslag er tilstrekkelig i forhold til å ha rimelig balanse i forhold til honorarer for politikere.

    Så er vi dessuten i oposisjon.

    SvarSlett

Husk nettiketten:) Så bra at du er engasjert og vil kommentere. Velkommen!