mandag 19. november 2012

- Kom dere ut av offerrollen!

Hvor ofte har jeg ikke fått høre det, både fra våre egne og andre. - Glem nå den fornorskingen, og kom dere ut av offerrollen en gang for alle sies det. - Hvem vil assosieres med en sytete gjeng? Vær heller en støttespiller for det som hele befolkningen ønsker, ikke kom her med de særskilte kravene og behovene hele tiden! 

Jeg har ofte tenkt at vi samer må forsøke å gi positive bidrag til samfunnsdebatten - og at det er en god strategi for oss. Det skal også sies at det ikke er så enkelt bestandig, fordi riksmedia ( de få gangene det skjer ) kun ringer hvis det er snakk om en omfattende konflikt eller i forhold til enkeltsaker som for eksempel at "samer er bæsjekladder". Hvor positiv kan man være egentlig?

Noen ganger har mediene spurt meg: Enn du, har du opplevd rasisme? - Næææj - kan kanskje ikke akkurat kalle det rasisme har jeg svart. Det passer seg ikke å fremstå som et offer når man er politiker. Og så er det assosiert med skam i tillegg. Det passer ikke min identitet som en velfungerende og noenlunde oppegående samfunnsborger som betaler min skatt, og går på jobb daglig - å være et offer for diskriminering eller rasisme. Det blir så personlig, sårt og vondt, og dessuten så blir det så mye bråk av det.

Man kan kanskje også tenke at de tilfellene hvor man har opplevd negative ting knyttet til sin etniske bakgrunn er personlig orientert, og ikke at det er rasisme mot en etnisk gruppe som sådan. Dessuten er rasisme-ordet en debattstopper. Med engang man sier ordet, så kommer det anklager om brunskvetting og "hitling". Når man drar rasismekortet - da er debatten over stort sett. Noen ganger forsøker man seg med det mer forsonlige "hverdagsrasisme". Da trenger det kanskje ikke være så grovt, men det er da uttrykt at det er en problemstilling.

Modige unge kvinner som Lillian Ballo, Marion Aslaksen Ravna og Eli-Anne Nystad har brutt stillheten og sagt det slik som det er: vi opplever rasisme. Forskningen dokumenterer også at vi samer har i mye større grad enn majoritetsbefolkningen opplevd diskriminering.

Vi politikere bør følge på med et klart og tydelig: Rasismen og diskrimineringen må ta slutt - NÅ!

Når vi tilslører eller skjuler et alvorlig samfunnsproblem som rasisme, så fortsetter det. Man må bare tåle det, det blir forventningen til den enkelte. - Jaja - skal du liksom leve ut din kultur og ditt språk så uttalt - så må du også tåle at det provoserer - er kanskje holdningen.

Jeg burde følge Lillian, Marion og Eli-Anne sitt eksempel og si det klart og tydelig jeg også: Ja, - jeg har opplevd diskriminering. Det er jeg ikke alene om. Vi er mange, ikke bare viser forskingen det, men det har nå foregått i generasjoner.

Min avdøde gammel-onkel fortalte meg en gang at i Vadsø så får man ikke komme inn i husene en gang, man må stå i gangen. Kanskje var det slike erfaringer som var grunnen til at han sa til min oldefar at han måtte slutte å snakke "det kråkespråket" (samisk) da han snakket med ham på telefon fra en restaurant i Oslo en gang. Min áhkku har fortalt meg at ingen ville tolke for dødssyke samiske pasienter på Kirkenes sykehus den gang da hun var ung sykepleier - selv om de kunne det. Stigmaet var for stort. - Jeg måtte vise barmhjertighet sa hun. -Jeg tolket. 

Da jeg var rundt regnet atten år tok jeg drosje i kofte i tolerante Tromsø. Drosjesjåføren skjelte meg ut om reindrifta og hyttebygging og kastet oss ut halvveis på turen. En annen gang spurte en drosjesjåfør om det var sant at alt på drakten vår var hjemmelaga. Jeg og venninnen min svarte stolt med å fortelle om koftene våre. - Ja - sa han - jeg har hørt at undertøyet også er hjemmelaga. For at det skal være lettere å komme til når man skal ha seg i snøskavla. Og det verste av alt sa han - dere er jo pene også.

Jeg kunne ha fortalt om den gangen da Dagbladet kjørte en stor artikkelserie om økonomiske uheldige saker fra Sametinget. De vitende nikkene og den selvtilfredse bekreftelsen jeg så på min arbeidsplass. - Var det ikke det vi visste, samene kan ikke med penger. 

Jeg har fortalt om den gangen jeg og min den da fem år gamle datter kjørte drosje den dagen organisasjonen Etnisk og demokratisk likeverd skulle stiftes. Drosjesjåføren som hentet oss utenfor samisk barnehage gav seg til å skjelle om Sametinget, reindrifta, skattepengene og hvor helvetes lei han var av å kjøre på fordrukne samer. Jeg måtte altså betale for at min femårige datter skulle få en hel kjøretur med utskjelling av hennes eget folk. Siden jeg fortalte om det i media som en advarsel mot "mulig hverdagsrasisme" ringte sjefen for drosjesentralen og beklaget opptrinnet. Klok av tidligere drosjeerfaringer hadde jeg heldigvis notert meg drosjenummeret for ellers er det jo så vanskelig å finne ut hvem det kan ha vært snakk om - hvis det da kan ha vært snakk om noen i det hele tatt og ikke ett uttrykk for min forskrudde virkelighetsoppfatning.

Jo mer jeg skriver, jo mer vet jeg også at jeg har av eksempler. Jeg skal ikke ta alle her. Det var heller ikke min hensikt. Jeg vil også ta ansvar ved å bryte tausheten og vise støtte mitt eget folk. Det gjorde stort inntrykk på meg når jeg her en dag hørte sameradio om programmet "Tilbakeskrittet - Tromsø og de fem hersketeknikkene" som kommer den 28. november på NRK. Saken om Tromsø inn i forvaltningsområdet for samisk språk var en vond sak. Det offentlige ordskiftet var preget av direkte feilinformasjon, politisk propagandiering og samehets. Den saken rystet de oppfatninger man måtte ha om den tolerante urfolksbyen Tromsø. Det koker faktisk under den polerte overflaten av negative holdninger og fordommer. Vi har sett at det bobler opp imellom når det gjelder nettdebatter om samiske saker. Ungdommen satte igang konferansen Digitalá Ránnjááhkut, også et tiltak som vi sametingspolitikere burde være mer aktive i forhold til.

Vi kan ikke tilsløre dette, være tause om dette eller "komme oss ut av offerrollen" når det gjelder dette samfunnsproblemet. Hvis vi ikke er bevisste og bryter stillheten, så er det de oppvoksende generasjonene som skal få kjenne dette på kroppen fremover. Det er en fremtid vi ikke ønsker å tilby våre barn og unge.

Rasismen og diskrimineringen må derfor ta slutt - NÅ!

48 kommentarer:

  1. Ollu giitu duostilis ja áigeguovdilis čállosistis! Lean guhká smiehttan daid seammá áššiid, ahte lea váttis guođđit "offerrolla" maŋábealde jus vealaheapmi ja rasisma ain váikkuhit min eallimiidda nu nánnosit. Ja dása ferte maid váldoservodat ohcagoahtit čovdosiid go sis leat buoremus vejolašvuođat váikkuhit sámeváššái.

    SvarSlett
  2. Hei, Silje!

    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    Hilsen Magne i VG

    SvarSlett
  3. Unnskyld meg, men samer er ikke offer i Norge! De er et prioritert minoritetsfolk med særrettigheter som vi andre norske ikke har. De har liketil et eget ting som forfordeler penger til samer fordi de er samer og ikke fordi de fortjener det. Jeg er helt imot å diskriminere samer, men å si at de er mer plaget enn andre i Norge er helt feil. Nordlendinger i sørnorge, søringer i nordnorge, fargede i hele Norge og svensker er akkurat like mye mobba som samene! Men vi har ikke noe eget ting som hjelper oss, eller krav om å få alt skrevet på et eget språk som man ikke kan selv engang!!! Jeg blir provosert av denne hetsen mot det norske folk, fordi samene er først og fremst norsk i staten Norge - staten sameland finnes nemlig ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg er HEILT enig med deg. De er ikke et offer!
      Men no for nokka kanskje heilt urelatert.
      Eg har en del gode venna som er samer, men det er de samene som er drittsekker mot andre som ødelegger (hvis dere skjøner)...
      F.eks. for noen år siden kom en mann til oss (vi er bønder), han sa at vi måtte fjerne alt av gjerder vi hadde til kyrne våre. Fordi at angivelig eide liksom han vår eiendom...

      Det er vanskelig og forklare...
      Sorry hvis det var litt forvirrende det jeg skreiv :/

      Slett
  4. Ja,regner vel med kommentarer som du kommer med her Anonym (hvorfor er alltid sånne "hyggelige" anonyme forresten?). Jeg mener ikke at jeg hetser noen, og skriver ikke heller at ikke andre kan oppleve diskriminering,rasisme eller som du skriver: mobbing. Jeg er motstander av diskriminering, rasisme og mobbing generelt. Du skriver mye her, men at ikke nordmenn har noen organer for det norske folk, er i allefall positivt feil. Stortinget, fylkesting, kommunestyrer er i all hovedsak organer for det norske flertall. Når det gjelder staten sameland, så var ikke det tema her. Jeg vil forøvrig orientere deg om at det er velkjent at det finnes et geografisk område som ofte refereres som Sápmi. Det området befinner seg i både Norge, Sverige, Finland og Russland. Det er ikke en stat, og det er ikke meg bekjent noen som har tatt til ordet for den såkalte "samestaten". Det virker for meg som en mye fryktet og ofte omtalt konstruksjon hos norske proteksjonister. Begrepet brukes mye for å mistenkeliggjøre samiske politiske organisasjoner, Sametinget og samer med en agenda som ikke eksisterer. Når du begynner en setning med "Jeg er helt imot å diskriminere samer, men....."osv - hva sier du egentlig da? Jeg er imot diskriminering, men (litt må det være lov) eller hva?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva er galt med kommentaren egentlig ?
      Det er jo du som legger ord i munnen hans (litt må det være lov).

      Og han har rett det er særrettighetene som skaper fordommene og diskrimineringa selfølgelig har vi stortinget fylkesting og kommunestyrer,men det har vel strengt talt alle nordmenn inkludert deg,men vi har ikke et et ting og egne lover for hver eneste lille minioritet kultur og såkalte rase.

      Det er ikke noe unikt i at de som skiller seg ut blir mobba eller diskriminert det holder strengt talt og ha rødthår,men det fins ikke no gingerting.

      personlig syns jeg uttrykk som rase,rasisme og rasist er ganske rasistiske fordi det fremmer tanken om at vi har forskjellige menneskeraser noe vi strengt tatt har,men forskjellene er så små og først og fremst synlig på hudfarge så hva er vitsen med og nærmest promotere rasisme med denne antirasistiske talen som forteller oss at vi er forskjellige på rasen ? rasisme ?

      Slett
    2. Nordmenn har aldri trengt særrettigheter for å hetse samene. De klarte ikke å la være å hetse samene etter at de hadde tatt fra dem alt heller, så dette er en egenskap ved NORDMENN - ikke ved samer.

      At voksne mennesker grisebanker unger fordi de snakker samisk på skolen, tenner på kvinner i køer til utesteder og offentlige ansatte som "ikke forstår" innbyggere med samisk aksent er MER enn mobbing.

      Du må så gjerne lukke øynene for trakasseringen og diskrimineringen, truslene og overgrepene, latterliggjøringen og hersketeknikkene - det betyr ikke at du ser hva som skjer. Tvert imot.

      Slett
    3. Han som tente på var en muslim!

      Slett
    4. "så dette er en egenskap ved NORDMENN - ikke ved samer."

      Dette er ren rasisme og selfølgelig en løgn.
      Mennesker kommer til og gjøre ondt mot hverandre uavhengig av rase og enhver rase er kapabel til sånn ondskap spesielt i følge med makt.

      Slett
    5. "tenner på kvinner i køer til utesteder"

      For det første, det var snakk om én kvinne, ikke flere. For det andre, personen som tente på var ikke nordmann. For det tredje, grunnen til at det skjedde var ikke på grunn av samisk bakgrunn, det var komplett tilfeldig, det ble bare galt påstått av en samisk særrettighets-syter som deg, fordi alt huene deres duger til stort sett er å klage om innbilt diskriminering som unnskyldning for at dere underpresterer.

      Slett
    6. Det er liten tvil om at (vi) samer har gjort offer-rollen til en del av same-identiteten. Etter etableringen av sametinget har det i hovedsak handlet om å belyse historien og hva vi "hadde før" som vi "ikke har nå". Den offisielle samen ønsker seg rett til vann og land, skal ha spesialskatt på gruvedrift (men bare i Finnmark, selv om samer holder til flere plasser) og generelt så er samene ute etter noe.

      Som same skjemmes jeg alltid av hvordan samer fremstår. Jeg erkjenner historien, men nekter å innta en offer-posisjon. Jeg har ikke masse eiendom i Finnmark, ikke har jeg mye penger heller, men har måtte jobbe som en helt ordinær fyr for å skaffe jobb, hus og penger til mat på bordet. Lite av det er samisk, -men jeg er samisk med den bakgrunnen som finnes i mine slekter. Dette er "ikke godt nok" for den offisielle same-mafiaen. Blandt annet søkte jeg på universitetet som same, men fikk all kommunikasjon på samisk, på tross av at jeg ikke snakker samisk. Var ikke godkjent "offer" og måtte derfor søke på vanlig vis uten å hake av for samisk.

      Er så mange tilfeller der samer trer inn i offerrollen. Skulle gjerne likt å sett en suksesshistorie fra sameland som ikke handlet om hva som har skjedd tilbake i historien. Desverre skjer det trolig ikke, fordi samer er inne i en nasjonalromatisk æra der de dveler og romatiserer det som var fremfor å produsere ny kultur. Risikoen er selvsagt at kulturen blir irrelevant og distanserer seg fra alle bortsett fra de "offisielle" samene.

      Slett
  5. En good same, er en død same!

    SvarSlett
  6. Det vil alltid være folk som må rakke ned på andre som er litt annerledes. Det er ikke mye annerledes man må være før det kan komme ett eller annet. På sørlandet har jeg faktisk møtt endel rare holdninger kun fordi jeg er nordlending, alt fra at jeg ikke kunne være spesielt intelligent til at jeg ikke kunne svømme(ingen nordlendinger kan jo det?! Hehe..) Trodde sånt ble borte etter 60-tallet ca, men hos enkelte ligger fordommene der. Det har nok også mye med tilfeldigheter og hvem man møter. Du kan vel alltids ha en mager trøst i det at det som regel er dumme folk som holder på disse fordommene.

    Jeg tror mange er lei av samene fordi, som du sier i innlegget, man hører bare om samer når det er noen få som har blitt sinte over ett eller annet. Hvem liker å høre på noen som alltid klager? Det er veldig synd når samene har en kultur med så mye interessant i. Det hadde vært greit å hørt positive samesaker annet enn riddu riddu. Jeg er selv fra Tromsø og har mange ganger tenkt at jeg ville irritert meg grønn over akkurat dette hvis jeg var samisk. Samer har kanskje et lite PR-problem?

    SvarSlett
  7. Dette var et veldig bra skrevet innlegg. Jeg blir rett og slett skremt når jeg hører at det er så mye diskriminering og hets mot samene. Det er bra at du setter søkelys på dette!

    SvarSlett
    Svar
    1. Virkelig?.. Skremt...? Dette blir for dumt!

      Slett
  8. Har aldri sett eller hørt diskriminering av samer. Det er ikke mange samiske som bor i Ålesundsområdet såvidt jeg vet - jeg kjenner kun til en enkelt samisk mann. Men aldri har jeg sett noen som helst negativ holdning til samer, så jeg kan ikke si jeg forstår dette innlegget. Hvor forekommer dette? Jeg har lest at det bor flest samer i Oslo, så da må det vel være der dette er et problem? Las om den jenta som ble satt fyr på - helt utrolig at folk kan finne på slikt! Kan hende de gjorde narr av dialekten hennes (mener på det sto der og), men det betyr ikke at de visste det var en samisk dialekt - eller at det hadde noe med å prøve å sette fyr på henne. Tror heller det var tilfeldig at hun ble den de ville pirke på.

    Uansett, kom til Ålesund :P Har aldri sett noe problem med hets mot samene der!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dalseng var vel heller mobberen i mange sammenhenger etter min mening :p

      Slett
  9. Jeg hadde alri sett en same i full drakt før jeg kom til Tanzania. De kom tydelig frem i bybildet (og særlig på flyplassen) med sine blå og røde kofter. Der er det flere samer som hjelper stammer (bl.a masaiiene) med sine retter som urfolk. Fantastisk bra arbeid! Jeg fikk en god følelse inni meg, og var stolt over å være norsk hvor urfolket anerkjenes. Stå på! Håper dere er like stolt over samene som jeg er :)

    SvarSlett
  10. Hei.

    Dette var meget bra skrevet, når jeg ser slike innlegg blir jeg stolt over min samiske slekt.

    SvarSlett
  11. Dersverre så er vel jeg en av de få som får oppleve den samiske kravstore metaliteten.
    Jeg bor i Finnmark på et forholdsvis normalt bekfolket område.
    Det som vi ber dere som bor nord om Trondheim, flytt nordover for et år eller to og så kan dere jo selv få føle problemet vi har her oppe. Min kommune er og har aldri vært noen reindriftskommune, men når samene sier hopp så må vi pent hoppe ellers stopper de snøscotter løyper og nekter dermed flere hundre mennesker adgang til sien hytter og fritidsbolig. De skal ha egne lover for sikkerhets utstyr som for eks. hjelm som er påbudt når du kjører scooter. Dette klarte altså samene å få igjennom at deres folk skulle da ikke bruke hjelm slik vi "ikke-samene" må for det kunne jo vanvære kofta. Trur du piskade mæ ikke dæm klarte å få den også igjennom. Da blir spørsmålet mitt, har dere noen gang sett en same på snescooter i 20 minus i kofte???? Nei da stiller de i de samme klærne som oss andre bruker for å holde varmen, nemlig scooterklær. Ikke så farlig nå for de har fått igjennom at vanlige spilleregler gjelder ikke når du er same. De krever retten til land og vann i hytt og gevær. Drit i resten av befolkningen som bor i Finnmark, bare vi samer får gjøre som vi vil. Bare til en opplysning så har de fleste i finnmark fått alt som har med samisk langt opp i halsen, og det kan de nok pent takke seg selv for.
    De er til stort hinder for næringsutvikling i Finnmark kommune. Er det snakk om at et firma kunne tenke seg å starte noe i Finnmark så er samenes egne sporhunder på plass. Finnes det noe her vi kan kreve erstatning for, ikke rart at man vil spy av alle deres idiotiske krav. Håper Sametinget blir lagt ned og at Norge er så vettug til slutt at de får oss ut av Ilo-konvensjonen. La ABSOLUTT ALLE SOM LEVER OG BOR I FINNMARK HA DE SAMME RETTIGHETENE OG DE SAMME PLIKTENE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok ikke samene som er problemet ditt Anonym, det er holdningene dine og de usannheter som du klamrer deg til, eller i verste fall uvitenheten. Det er et velkjent fenomen at den nærmeste naboen er den verste, og så kan man jo tenke hva det grunnes på. Det er sånne oppfatninger som du har som får oss til å sukke og tenke, "nei, det hjelper ikke hvor mye man enn forklarer, de VIL ikke se, forstå eller imøtegå". Men jeg føler meg forpliktet og gjør et forsøk likevel.

      At din kommune ikke har vært reindriftskommune høres merkelig ut, siden hele Finnmark og Troms var reindriftsområder før koloniseringa begynte, så da spør jeg deg: siden når regner du for "starten" av din kommune? Hvis du nå synes at du plutselig mister dine rettigheter har du to ting du kan gjøre: 1. Les Finnmarksloven NØYE. 2. Ta det opp med myndighetene for deres ødeleggende politikk de har utøvd mot samene i århundrer, noe som alle må lide for nå enten de er norsk eller same. Hvorfor har dere tatt dere til rette og bygget hytter i reinbeiteområder, feks? Det er jo å lage problemer for seg selv da dere blir utestengt fra området i perioder når reindriftsindustrien jobber der. For å se saken fra den samiske vinkelen.

      Grunnen til at reindriftsamene ikke kan bruke hjelm hele tiden, er pga kulda og de begrensningene hjelmer gir når man trenger å ha full oversikt på jobben (som i det her tilfellet er reindrift.)Det med vanæring av kofta er bare et rykte som du bruker til din egen fordel for å få samene til å framstå som idioter.

      Men jeg tror du vet alt dette, innerst inne. Du har bare ikke tillatelse fra det trangsynte samfunnet du lever i å se det annerledes. Lykke til videre, det trenger du.

      Slett
    2. Så sant som det er sagt!!! Likhet for loven burde jo være en av samenes kampsaker, men det er bare særfordeler & penger de er ut etter!

      Slett
    3. Mange gode poenger her. Jeg har selv ferdes mye i Finnmark å må si at jeg er rystet over alle særlover & særbehandlinger de får disse som kaller seg samer. De fleste av de som kan har påberopt seg ILO konvensjonen & dens uhyre tynne grunnlag for å kunne kalle seg en av urfolket same. Dessverre er denne konvensjonen & dens innhold for det meste rent svada & favoriserer samene etter påtrykk fra det samiske hylekoret selv. Det riktige urfolket i det som vi kaller Norge i dag er faktisk vi "vanlige nordmenn", nemlig Fosna kulturen. Det er dokumentert at vi var her minst 1500 år FØR samene. Dersom ikke dette er nok så mener forskere at det også er funnet eldre levninger i Finnmark enn samer som stammer fra Fosnakulturen.
      Til slutt vil jeg tilføye at jeg ser her at samene igjen bruker rasismekortet som vanlig for å få sympati. For å følge opp denne så vil jeg si at min erfaring er at det er de som liker å kalle seg samer som er de største rasistene her....

      Slett
    4. Samene har vært gjennom mye dårlig behandling i tidligere år, men de eneste som bygger opp om "oss og dere" mentaliteten i disse dager er vel samene selv.

      Slett
  12. Samene får gjøre som mor mi lærte meg.
    Blir du mobbet så mobb tilbake.
    Mer klaging og furting vil bare bli omtalt i en større grad og kun rundt det negative dere mener om mere støtte, andre regler eller lignende(i mine øyne) diskriminerende krav.

    Jeg er helt enig, et sameting bør ikke være nødvendig.
    Alle skal vel følge samme regelverk her i landet... eller?

    SvarSlett
  13. Helt enig med "Anonym00:55 20. november 2012"

    Enten det eller så får landene Norge, Sverige og Russland enes om å "kappe toppen" av disse landene så disse 3 toppene sammen kan danne seg et selvstendig land!!!

    Det er ikke rart det er som det er, så lurer man likevel på hvorfor?! En kan si så mye om mangt, men litt "barnehage" er desverre Norge, og når ting er eller oppleves urettferdig såååå.....

    SvarSlett
  14. Det Silje skriver om her, er diskriminering generelt, og sine hverdagsopplevelser som same i et samfunn som ikke bestandig er særlig opplyst. Enhver etnisk gruppe har sine sider og sin historie. Det er bloggeren her fullstendig klar over. Dessuten merkes fordommene mot samene i enkelte av kommentarene her. Slike ulmende, fiendtlige holdninger er noe av det farligste. Det sies at samene sutrer, krever for mye og det påstås at de ikke blir diskriminert. Stå på, Silje! Hilsen Jacob A. Gulbrandsen

    SvarSlett
  15. Mulig jeg er helt på villspor her men.... Er de samene som er bosatt innenfor Norges grenser Norske ? Dersom dette er tilfellet, kan noen vennligst forklare meg hvorfor i all verden man skal ha et sameting, eller særregler for samer? Hva er forskjellen mellom og ha et eget ting for en folkegruppe som samer, kontra et eget ting for de som bor på beste vestkant i Oslo, det er jo helt vanvittig ! Dersom alt med det norske samfunn plager samene, må jeg stille spørsmålet om man mottar noen form for trygdeytelser i fra det ordinære norske samfunn ? La meg også spørre om årasken til at man som same ikke behøver hjelm, jeg ser da vitterlig befolkninger fra såvel muslimske og hinduistiske samfunn som kjører motorsykkel med hjelm uten og vanære sine "plagg og skikker". Tror en same at hodet er bedre beskyttet enn andre grunnet en "lue" så vennligst fortsett, helst uten hjelm. Det er vel dette Darwin mente da han snakket om naturlig utvelgelse, - la de også slippe bilbelte og på den måte bekrefte teorien. Jeg er ikke imot samer, eller noen minoritet i samfunnet, jeg gir egentlig pokker i om du er katolsk, muslim, norsk, kristen eller antikrist, bare lover og regler er de samme for den samme befolkningen som lever innenfor de samme grensene. Vi bor i Norge, altså skal alle borgere ha de samme plikter, krav og rettigheter. Om samene tror de er i en særstilling i samfunnet, ja da er det jo faktisk samene som står for rasismen. Og avslutningsvis vil en stakkars østlending si : Vi forstår dere ikke, enhver yttring fra samene eller sametinget for den del fremstår som syting og klaging, hvem i all verdens rike bryr seg om en gruppering som fremstår som i korte ordelag kun er bekymret for reinsdyr, trygd og egen velferd på bekostning av det norske flerkulturelle samunnet som jeg er en del av. Dersom noen, noensinne går til valg (et ekte et som vi kaller stortingsvalg) og sier de skal legge ned sameting, og sær rettigheter for samer, slik at de kan kutte navlestrengen og økonomisk støtte til samer, ja da skal jeg vitterlig stå i kø for og gi de min stemme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og her skriver jeg bare: Kjære den norske regjering og storting, gå ut og forklar hvorfor dere har ratifisert ILO-konvensjonen, implementert urfolksdeklarasjonen og regnet Norge for et land tuftet på territoriet til to likestilte folk, samer og nordmenn. Det er ikke opp til samene å forklare eller stå til ansvar for det.

      Slett
    2. Her er et utdrag fra norsk lovdata om forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn.


      § 2. Påbud om bruk av styrthjelm.

      Påbudet gjelder blandt annet ikke under kjøring med beltemotorsykkel i forbindelse med reindrift, skogbruk, vedlikehold og ettersyn av kraftgater/-linjer, eller for pasient og andre med transportbehov i forbindelse med rekvirert eller definert redningsoppdrag.

      Ref norsk lovdata:
      http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19790921-0007-0.html

      Slett
    3. Lol.

      Gjelder unntaket om hjelm samer som etnisk gruppe, eller er reindrift nevnt som en YRKESgruppe som skal ha unntak, på lik linje med resten av paragrafen som nevner skogbruk, el-kraft og redningsoppdrag. Det er ikke sånn at bysamer kan hive seg på beltetransport når man er på påskeferie. Dermed er det ikke sånn at SAMER har særrettigheter, men noen samer som driver reindrift er unntatt. Om noen ikke-samer begynner med reindrift, så kan også de kjøre rundt uten hjelm, om det er så jævli viktig for deg.

      Du er så sutrete og dum at jeg får vondt.

      Slett
  16. Silje, jeg tror du kan hindre anonyme kommentarer i innstillingene- sånn at de som mener noe om saken godt kan bruke navnet sitt. For øvrig: Bra blogg!! Stå på!

    SvarSlett
  17. Blir ikke rystet men blir litt overrasket over hvor rasistisk enkelte kan uttale seg, bytt ut ordet same med jøde og tenkt tilbake til andre verdenskrig, dere anonyme tøffinger, så ser dere kanskje dere selv. tor bjørnar

    SvarSlett
  18. Hei alle sammen, som ventet og som vanlig ble det fylt opp av litt forskjellig her i kommentarfeltet. Takker først for positive kommentarer, og så må jeg beklage for dere alle at det står enkelte grove kommentarer her. Jeg har ikke lagt inn begrensing i forhold til å kunne kommentere anonymt. Normalt ville jeg redigert vekk de groveste kommentarene, men i denne bloggposten står de jo med sitt vitnesbyrd og bekreftelse på problemstillingene jeg tar opp i bloggposten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ærlig talt Silje! Den eneste som bygger opp om rasisme og diskriminering her er du!

      Slett
    2. Mener du Anonym at man bygger opp om rasisme og diskriminering ved å ta det opp i lyset? Blir det ikke-eksisterende hvis man ikke snakker om det?

      Det klages ubegrunnet på at samene krever særrettigheter, men norsker krever jaggu meg særrett og det er ikke tull engang. Den særrettigheten er retten til å kunne håne, refse, diskriminere og hetse samene og gå fri med det.

      Slett
    3. Til Anonym,jeg hadde ikke som mål å være "den eneste som bygger opp om rasisme og diskriminering her", og det mener jeg heller ikke at jeg gjør. Rasisme og diskriminering foregår på mange ulike arenaer, så det er et fenomen man ikke blir kvitt gjennom et blogginnlegg. Jeg har ikke gått veldig langt i de eksemplene jeg har nevnt, kunne dessverre ha tatt opp enda flere eksempler uten problemer. Dette var en invitasjon til å debattere spørsmålet, og her er jo mange som skriver at de har store problemer med både det ene og det andre når det gjelder samene. I kommentarene er det en liten gjenganger at man karakteriserer samene som folk med lite flatterende beskrivelser "kun opptatt av penger og erstatning" og "en good same er en død same".

      Vil også vise til rasismedefinisjonen som FN har vedtatt i 1966 i den internasjonale konvensjonen om utryddelse av alle former for rasediskriminering - som følger:

      "....enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv."

      Slett
    4. @Silje:
      FN definerte ikke rasisme i 1965. FN definerte rasediskriminering. Rasisme er ikke omtalt et eneste sted i denne konvensjonen.

      Som du nevner står følgende skrevet i konvensjonen: "In this Convention, the term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin...". Her inkluderes farge, avstamning, nasjonalitet(ikke i betydningen statsborgerskap) og etnisitet i begrepet rase. Dette er ikke bare misvisende, men direkte feil. Ingen av disse begrepene er helt og holdent synonymer til begrepet rase. Konvensjonen inneholder noen feil bruk av begreper som er egnet til å skape feiloppfatninger om begrepene rase og rasisme.

      Følgende uttalelse i konvensjonen: "Convinced that any doctrine of superiority based on racial differentiation is scientifically false" er også ganske tvilsom med tanke på at noen folkegrupper virker bare generellt sett å ha bedre forutsetninger for hevde seg i bestemte idrettsgrener enn andre folkegrupper. Kortdistanser og langdistanser innen løping er totalt dominert av folk av henholdsvis vestafrikansk og østafrikansk opphav. Her i Norge er også folk av vestafrikansk opphav ekstremt overrepresentert blant våre beste sprintere i forhold til den andelen de utgjør av Norges befolkning.

      Selv om konvensjonen er høyst nødvendig i kampen for rettferdighet, burde den vært bedre formulert. Man kan ikke bare redefinere begreper ved politiske vedtak. Rasediskrimineringskonvensjonen er rett og slett ikke egnet til å definere hva rasisme er.

      Slett
  19. Rasismen og diskrimineringen må ta slutt - NÅ

    Stilig. Når diskriminering og rasisme ved lov går i fordel samer. Men det er forsåvidt et større fenomen i den vestlige verden. Å bli "støtt" er kortet som gjelder for å få ting igjennom. Rasismekortet er jo oppbrukt.

    SvarSlett
  20. Veldig godt skrevet. Du fikk meg til å tenke litt over dette begrepet "offerrollen".

    Er det ikke litt for dumt at folk sier vi inntar en "offerrolle" når vi sier at denne typen holdninger ikke er greit? Det er jo ikke noen passiv offerposisjon vi inntar da, det er jo tvert i mot ei aktiv motstandshandling. Når de kaller våre protester "syt" og "offermentalitet" får de tilogmed vår motstand til å virke som noe lite og stakkarslig.

    Det er et premiss for debatten som vi ikke burde godta.

    SvarSlett
  21. Mange uvitende ute å går. Bekrefter bare bloggerens poeng.

    For det første: det er ikke slik at det er -samer- som er fritatt for hjelmbruk, men -reindriftssamer-. Ser dere ikke den, burde dere opplyses mer før dere uttaler dere.

    For det andre: Hadde ikke alle reagert på det om de ble hetset både her og der i årevis? For å sette det helt på spissen: Jeg vet at om barnet mitt ble utsatt for ubehageligheter på skolen over en lengre periode så hadde nå jeg så sannelig tatt affære og prøvd å gjort mitt for at det skal bli bedre.
    Forresten, En som uttalte seg om Finnmark kommune, hvor er det? Tviler på at vedkommende er fra Finnmark fylke i det hele tatt..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kommenterte dette tidligere, men vil påpeke at det ikke kun er reindriftssamer som er fritatt for hjelmbruk.

      Ihht forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring
      med motorvogn, gjelder følgende:

      § 2. Påbud om bruk av styrthjelm.

      Påbudet gjelder blandt annet ikke under kjøring med beltemotorsykkel i forbindelse med reindrift, skogbruk, vedlikehold og ettersyn av kraftgater/-linjer, eller for pasient og andre med transportbehov i forbindelse med rekvirert eller definert redningsoppdrag.

      Ref norsk lovdata:
      http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19790921-0007-0.html

      Slett
    2. Ja da gjelder det vel nordmenn og? Hva var det de prøvde å "ta" samene på da, undrer jeg på..

      Slett
  22. ...og hvor i all verden får folk det fra at reindriftssamer skal ikke ha hjelm pga kofta? Det er like latterlige påstander som at nyfødte barn kommer fra storken.

    SvarSlett
  23. Jeg er vokst opp i Karasjok men som norsktalende same, og jeg kjenner at jeg ikke har noe der å gjøre mere, ikke får man jobb i det offentlige, selv om man kanskje er best kvalifisert, men snakker du ikke samisk så er du ikke mye verdt... Samene er liksom blitt en egen "fiff" inne på vidda, før var jeg stolt å å være samisk, men ikke nå mere, begynner å bli drittlei alt det maset om at her er det vi som bestemmer... Begynner å bli for mye av det gode nå som dem har prøvd å trenge vekk fastboende for at de som er på sommerbeite skal ha retten til alt (Stjernøya), heldigvis ble det føreløbig ikke noe av det, samme med Nerveisaken, for noe tull....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lurer på hvor det er du har søkt jobb da i Karasjok? Som samisklærer? Overalt i Karasjok er det norsktalende som jobber, som jeg ser det.

      Slett
  24. Kommentarene fra enkelte viser med all tydelighet, at temaet diskriminering av samer er et brennhett tema. Den enkelte må gå inn å spørre seg selv om det ville vært greit hvis det var en selv som ble rammet, ens barn, familie? Selvsagt ikke! Et rungende NEI til diskriminering og mobbing i alle former.

    SvarSlett

Husk nettiketten:) Så bra at du er engasjert og vil kommentere. Velkommen!