fredag 28. juni 2013

The biggest looser i Sápmi: behovet for fettfrysingsmaskin er stort

Sametingsvalgkampen er i gang. Det burde merkes, og velgerne føler kanskje samme lette irritasjon som når myggen svermer hissig omkring sin utvalgte blodgiver. Jeg har forståelse og medfølelse for alle dere som velger å sette oss aspirerende kandidater på "block" på sosiale medier. Min trøst til dere får være: det går over - i september.

I mellomtiden skal det være agurktid. Det er tiden da aspirerende journalister får leke seg på desken. Det er da vi får nyheter om monstermarihøner og møll i øret, alt fremført med krigstyper. Det er kanskje samme det, mange er likevel opptatt med den etterlengtede sommerferien.

Vi som driver med å fri til velgernes gunst forsøker å holde koken med mer eller mindre viktige saker. Jeg for eksempel, sendte søndag ut en pressemelding til forskjellige lokale medier om vårt krav om at fiskeriministeren sørger for leveringsplikten. Noen medier valgte å trykke saken, heldigvis, for det er en viktig sak etter mitt syn. Andre medier - som for eksempel NRK Sápmi - overså den. Det kan jo hende de hadde mer presserende saker på desken, at saken var for dårlig formulert - eller at det var uinteressant på grunn av at det var jeg som fremførte saken. Redaksjonelle vurderinger kan være så mangt, og det får stå som et spørsmål på Svarte natta konferanser. Jeg får ikke oppslag på alle saker jeg sender inn, selv ikke i en begynnende agurktid.

Jeg innser selvsagt at toppkandidatene for de ulike grupperingene på Sametinget først og fremst må få plass i NRK Sápmi når det er valgkamp. Denne gangen har NRK Sápmi valgt å slippe til toppene på bloggplass - helt uredigert -  frem til valget. Tilfellet vil det, at det er mange kvinnelige toppkandidater til valget denne gangen. Vår kandidat Aili Keskitalo, APs kandidat Vibeke Larsen, FrPs Aud Marthinsen, og Árjas Laila Susanne Vars får blogge når de vil - om hva de vil.

Som politiker syns jeg det var helt glimrende at toppene får slippe til uredigert - i begynnelsen. Vi fikk lese om mer eller mindre svulstige visjoner, og noen toppsaker som kandidatene er opptatte med. Endelig et forum hvor journalistene ikke "kutter", kommer med plagsomme spørsmål eller får oss til å fremstå på en annen måte enn vi selv syns vi er. Det var deilig.

Jeg har med stor interesse sett på noen av presidentkandidatdebattene hittil. Det er utvilsomt flinke toppkandidater for mange av grupperingene. NRK Sápmi gjør en god jobb med å streame debattene, og det er rikelig med tid for kandidatene i disse debattene, ikke de sedvanlige 30 sekundene man kan oppnå ellers - hvis man har Grand Slam - på Oddasat. Toppkandidatene snakker og sier mye fornuftig. De ser flotte ut. Det har vært litt vanskelig å se forskjell på hva de ulike grupperingene mener å gjennomføre om og når de velges til høsten. Etter to timer sitter man litt igjen med følelsen av at det er "VM i flink pike" som gjennomføres.

Det er da jeg som erklært feminist i bakhodet bekymrer meg for at det hadde vært bra med en mannlig toppkandidat i omløp. Jeg fortrenger selvsagt tanken. Det går seg nok til - tenker jeg. Og det er jo ikke det at de skal hamre løs på hverandre som i en cat-fight heller. Nei, det ville være usjarmerende, og ikke minst, veldig frustrerende for mange velgere som helst vil at vi skal være enige. Man kan være redelig politisk - ha respekt for hverandre - men samtidig filleriste politikken som motparten bringer til torgs. Ja, det kan man, og da er det vel heller det mer mannlige uttrykket "bikkjeslagsmål" som dukker opp. Det er mer dynamikk i det enn i VM i flink pike tror jeg.

Rett før vi avsluttet denne perioden med siste plenum i juni - leste jeg i avisa Ságat at sametingsrådet hadde bevilget 300.000 til en fettfrysingsmaskin i Karasjok. Siden jeg - som mange andre - dessverre har litt for mye å ta i - tenkte jeg at jeg ikke turte ta opp spørsmålet om fettfrysingsmaskin virkelig var sentralt i samisk samfunnsutvikling. Den kommer rett i retur til meg tenkte jeg og holdt (nesten) munnen om prioriteringene.

Og la oss være helt ærlige, overvekt er ett samfunnsproblem. Selv om forskingen har funnet at samiske jenter er mer tilfreds med egen kropp, så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at dette er i sterk endring i dag. Psykiater Siv Kvernmo trodde at dette forskingsfunnet kunne ha med det tradisjonelle samiske kvinnesynet å gjøre. I 2004 sa hun til avisa Nordlys følgende: "Tradisjonelt skulle samiske kvinner se godt ut, de skulle ha litt former. Det var et tegn på at familiefaren hadde god råd og at han kunne skaffe mat til familien. Jeg tror endel av dette idealet lever i de samiske miljøene i dag også. Det er noe som går igjen i hele Sápmi, både langs kysten og på innlandet."

Jeg har utholdt min del av slankediskusjoner på Sametinget. Representantene er på lavkarbokurer og trimkurer, vi skal slankes og trimme til halvmaraton, noen sverger til høy-lavkarbo og andre er mer deltidslavkarbo. Dette gjelder både kvinner og menn på Sametinget, og det er gjerne over lunsjen vi drøfter slankingen inngående. Ja, det er nesten sikkert at det ikke går ei eneste uke på Sametinget uten at vi er godt inne i tips og triks sesjonen for vektnedgang. Det mens vi spiser enda mer (det er tilogmed dessert til lunsjen for de ekstra viljesvake - en sterkt minkende gruppe om man skal tro på praten).

Jeg pleier også å prøve å gå ned i vekt i mellom, men har ikke lyktes hittil, dessverre. Det er da jeg blir så glad når jeg kan lese FrP Auds blogg på NRK Sápmi. Ja, hun skal legge ned Sametinget, men hun sverger nå til Grete Roede og trim. Hun har allerede gått ned 8,5 kg og mer skal det bli. Kanskje flyttes lunsjsamtalene neste sametingsperiode til plenum hvor vi vedtar diett-tips? NSR går kanskje for trening, FrP går for Grete Roede... Spennende. Når vi i tillegg har fettfrysingsmaskinen som AP, Árja og ÅSG har finansiert gjennom Sametinget tilgjengelig i Karasjok neste periode, så regner jeg med at dette her blir en smal sak. Det blir et politisk live-show om "the biggest looser" de kommende fire år.

Det var enda godt at NRK Sápmi nedprioriterte den saken om leveringsplikten. Det er nok adskillig mer interessant hva sametingstoppene spiser eller ikke spiser. 

1 kommentar:

Husk nettiketten:) Så bra at du er engasjert og vil kommentere. Velkommen!